torsdag 17 december 2009

Mamma ute, Malte inne...

Dagens stora hjälte heter Anders och är vår granne.
Jag gick ut för att hämta posten i fm och vad händer? Jo Malte låser dörren. Vanligtvis låser han och öppnar 50 gånger om dagen men nu fick han antagligen panik när jag stod på utsidan och inte kom in. Jag försökte lugna honom och tala om att han skulle låsa upp med det var bara kalabalik inne.
Det var -8 grader ute och jag började undra vad F jag skulle göra. Ingen extranyckel ute någonstans och källardörren var låst!
Jag ringer på hos grannen och frågar lite menlöst om han har någon idè om hur jag ska ta mig in. Det första han gör är att ge mig en dunjacka för jag såg nog frusen ut. Sen följer han med ut och är lugn som en filbunke. Malte har slutat gråta så jag undrar förstås vad han gör därinne. Försöker ropa på honom men det är knäpptyst.
Det slutar med att Anders borrar två hål i karmarna på källarfönstret och med hjälp av ståltråd lyckas peta av fönsterhakarna och jag kan krypa in! TACK ANDERS!
Haspen på dörren ner till källaren var ju givetvis på också men den lyckades jag peta upp.
Malte ligger på soffan och halvsover när jag äntligen kommer in i värmen. Vilken pärs!

Hädanefter ska jag ta med mig nycklarna ut och det ska ligga en extranyckel på något smart ställe!

Han har fortfarande feber och sover nu.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha, dagens!!

Farmor sa...

Det var nog en pärs kan jag tänka. Det är allt en liten gynnare denne lille Malte. Han förstår väl egentligen inte vad han ställde till med men han kanske blev lite rädd i alla fall.

mormor sa...

Vi kan nog alla inse att när det gäller Malte kan allting hända!
Tur det finns grannar.
Kram på er.

Marina sa...

Vilken tur att grannen var hemma och kunde hjälpa dig. Det där är ju en riktigt skräck.

sofie sa...

ne stackars Malte han måste varit livrädd... O stackars dig du måste ha frysit rejält.. tur de gick bra allafall.

Neta sa...

Detta var säkert inte speciellt roligt när där och då.... men jag kunde inte låta bli skratta när jag läste=D