fredag 18 mars 2011

På rätt köl

Kl 09.00 i morse var vi på förlossningsavdelningen. Jag blev uppkopplad så bebisens hjärtljud kunde övervakas. Just då bestämde den sig för att sätta igång ett fys-pass utan dess like. Hjärtljuden låg mellan 160-190 i en timme så dom vågade inte röra magen. Vi fick besked om att röra på oss och komma tillbaka kl 11.00.
Tillbaka och på med CTG i ca 45 minuter, hjärtljuden bättre. Då bestämde sig läkaren Thora Hagen för att köra. Jag fick bricanyl i sidfläsket, för att livmodern skulle slappna av. Sen kom Thora och en annnan läkare. En halv flaska med gel tömdes på magen och jag fick ligga helt vågrätt. Efter att nästan ha suttit upp så kändes det som jag låg lodrätt med huvudet neråt!
Sedan ultraljud för att lokalisera huvud, rygg och rumpa.
Det som följde sedan men inte tog mer än 5 minuter var totalt vidrigt. Det gjorde så jävla ont. Båda två körde sina händer "i" magen och det kändes som de gick rätt igenom hela kroppen och möblerade om alla organ som finns i magen. Dom skulle ha tag i huvudet och rumpan för att få till en kullerbytta.
Efter första försöket var jag gråtfärdig. Sen fick jag pusta ut lite och så frågade dom om dom fick testa en gång till. Kör! sa jag! Dom provade åt andra hållet och då gick det bättre men det var riktigt riktigt obehagligt.

Sen var det övervakning av hjärtljud i 30 minuter och kl 13.00 var vi fria att åka hem. Jag känner mig ganska mörbultad!

Den 28 ska jag tillbaka för att se så huvudet är där det ska. Det är tydligen ovanligt att dom snurrar runt igen när dom väl hamnat rätt.

I morgon blir det nog en tur till Lek & Buslandet :-)

Trevlig helg på er!

2 kommentarer:

Farmor sa...

Hoppas verkligen att bebisen lägger sig till rätta nu och jag förstår att du har gått igenom en riktig pärs. Hoppas att ni får det trevligt på Lek och buslandet för det behöver ni verkligen nu.

Unknown sa...

När produktionen av nummer 3 börjar så lägg den rätt direkt, det måste vara bekvämare.
Brandys husse